Awareness-trenden
Mindre påvirkning - Bevisste valg - Wokeisme - Sirkularitet
Awareness-trenden er basert på at vi i dag har en bevissthet utover det vi har sett før og bruker denne informasjonen som beslutningsgrunnlag, uavhengig av hva det dreier seg om.
Bærekraft er av stor betydning, det er viktig å gjøre godt, være tro mot sine idealer og være forsiktig med hva man legger bak seg til neste generasjon. Det er ikke nok å bare gjøre mer av det samme, ny teknologi, samarbeid og utvikling vil muliggjøre løsninger som vi ikke var klar over fra før.
Awareness-trenden er preget av ren og enkel design, tilfører naturlige elementer til interiøret og arbeider med farger som trekker mot mild jord og beige.
Honest-trenden
Ubehandlet - uten filter, naturlig - patina og eldet
Honest-trenden handler om å være ærlig om materialer, farger og teksturer, og ikke bruke dekklag, filtre eller skjule skjønnheten til originalmaterialet. Honest-trenden fremhever fibrene og teksturen til naturlige materialer som tre og stein, slik at disse kan fremstå usensurert på overflatene for maksimal effekt.
Honest-trenden er basert på naturlige jordfarger og mønstre. I stedet for beige som den dominerende fargen, kommer nå mørkere nyanser av brunt, terrakotta og muggen skogsfarger i forgrunnen.
Sense-trenden
Teksturer og kurver - Beroligende farger - Følelsesbaserte beslutninger
Sense-trenden handler om mykt formede kurver og retro-nostalgiske mønstre, som kombinert med myke pastellfarger flørter med øyet og sansene våre. Sense-trenden gir en følelse av ro, omfavnelse og at alle sansene våre skal være en del av opplevelsen.
Sense-trenden innebærer en kombinasjon av beroligende farger i myke pasteller, mønstre, teksturer og lys som brukes til å skape rom å føle seg komfortabel i. Følelsen får diktere og styre beslutningene vi tar, vi velger rett plass til rett tid avhengig av om vi føler oss nostalgiske, trenger tid på egenhånd eller bare vil ta det med ro og få med oss livet mens det foregår.
New now-trenden
Spennende muligheter - Et digitalisert samfunn - Gjenbruk, Lad opp på nytt og Tenk nytt
I takt med at teknologien utvikler seg, vokser også mulighetene. New Now-trenden er leken og oppmuntrer til en følelse av optimisme gjennom lyse farger, dristige mønstre og muntre design.
New Now-trenden kan oppfattes som kortsiktig, det er derfor viktig å ha et bærekraftperspektiv og finne kreative løsninger når det gjelder å blande det nye med det resirkulerte. Å styre mot digitale og koblede løsninger, samt drive utviklingen fremover.
Kort oppsummert sier Kährs at farger vil være en kreativ guide for 2023 i kombinasjon med at vi ser forsiktig fremover, men med en nostalgisk følelse for det som har vært. Vi ønsker å skape et trygt og trivelig miljø for oss å tilbringe tid sammen med familie og venner. Når det gjelder materialer, ser vi i stor grad etter det naturlig vakre. Vi velger materialer med omtanke og en nøye balanse mellom fakta og følelser, da vi vet at våre valg vil påvirke neste generasjon.